Válts szemszöget, és kapsz egy új mesét!

Szeretnél újrahasznosítani egy mesét? Íme egy megoldás. 

Igazából a kisfiam inspirálta az ötletet. Nálunk itthon stabil meseszereplők a panda, az orángután, a tigris és az elefánt. Ezt nagymértékben befolyásolta az Ikea plüssállat szekciója, és mesekönyvei, amik egyébként egész jók. 

Amint azt egy korábbi posztban már írtam (http://www.meseljfejbol.hu/meseotletek/karantenban-a-mesehosok/), a karantén helyzet a mesékben is meg tud jelenni, nálunk mérges csípős bogarak lepték el a megszokott tisztásukat, ahova így nem mehettek játszani, és otthon kellett maradniuk. Hőseink persze kíváncsi és bátor állatokként nem hagyták magukat, és utánamentek a kalandnak. Szóval volt egy ilyen mese pár hete, feledésbe is merült, aztán egyszer csak újra kérte a kisfiam. Ugyanazt nem tudtam már produkálni, már csak azért sem, mert leadta az igényét, hogy sárkány is legyen benne. Hasonló meglepetésekről is született már poszt (http://www.meseljfejbol.hu/tanulsag/improvizalassal-a-bizonytalansagturesert-kisfiam-hogy-jon-ide-a-robot/), ebből látszik, mennyire a valós gyakorlat is adja az ihletet. Szóval lett egy sárkányos-bogaras sztori, amiben a panda megküzd az elemekkel, amihez egyébként a bagoly tanácsára a morcos sastól kérnek segítséget, hogy megszerezzék a bogarak és sárkányok elűzésre alkalmas bűzvirágot, amihez persze egy óriás tüskés rózsabokron át vezet az út. Volt ez délután. Estére viszont azt kérte, hogy most a tigrissel történjen ugyanez. Ugyanez? Igen? És én úgy értettem, hogy akkor legyen ugyanez minden, de most a tigris szemszögéből. Másnap az orángutánon volt a sor. 

Itt jön a lényeg. Adott egy mese. Van egy vagy több főhős, vannak segítők, és persze az ellenség. Ha a főhősök egy pár főből-állatból-virágból álló kis brigádot alkotnak, akkor remekül el lehet mesélni ugyanazt a történést mindegyikük szemszögéből. Meg lehet fűszerezni némi karakteralkotással, azaz bátran illesszetek melléjük egy-egy jellemzőt: a bátor panda, a aggodalmaskodó tigris, a mindig viccelődő orángután, a folyton éhes elefánt. A mellékszereplőket is érdemes “felruházni”. Állatmesék esetén a bagolyban lehet bízni, hogy ő lesz a bölcs segítő vagy gyógyító, és így tovább. Itt most a kontinentális erdő és a dzsungel állatvilágának keveredését megengedtem magamnak. Precízebbek válthatnak tukánra, papagájra. 

Mit nyersz ezzel? 

  • A gyerekeknek főleg óvodáskorban segít a biztonság, ismétlődés, rutin, emiatt is kérik sokszor ugyanazt a mesét (vagy mert abban az adott mesében nagyon mozgatja őket valami). Így a történet stabil, a szereplők megélése változik. 
  • Magadat és a gyerekeket is tudod szórakoztatni a karakterbeli különbségekkel. 
  • A szempontváltás, más perspektívákban való gondolkodás az empátiát is fejlesztheti, hogy látja, amikor ugyanazt a helyzetet másféleképpen élték meg a különböző karakterek. 

Szempontváltásra fel!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük